HÄNG MED MIG TILL PHI PHI.

Allmänt

Jag har ju inte bloggat klar vår senaste tur till Thailand! så, idag får ni hänga med oss till Phi Phi där vi var, för 1:a gången,  3-4 april sammen med våra fina (norska) grannar från resorten som driver PhiPhi-Ferry. Så, om du är nere i Phuket och ska ut och åka färja så är mitt tips att du bokar via dem.

Vi hade pick-up redan runt kl.07 på morgonen (tiiiidigt) och sen gick färgan kl. 08.30 från Phuket Town.  Turen tog ca 2,5 tim och vi satt ute på däck, i strålande sol hela resan. L.o.v.e.l.y. !

Hjärtat storkoste sig heeela vägen. Very nice! 😉

Och för att få tiden att gå så hade jag, så klart, med pyssel till J.  Ett tips! är att köpa med små pyssel-kit som tex detta från Panduro Hobby.  Det är SÅ värt att bära med sig för att slippa uttråkade kids…

På vägen fick vi bl.a. se beachen som filmen “The Beach” spelats in på. 

Jag älskar att vara ute på sjön. Så otroligt härligt ! 

Vi klev iland på Ton Sai och bodde på ett hotell i närheten av hamnen. 

Hotellet vi bodde på var helt OK.

Jag ställde snabbt in väskorna på rummet och sen, efter lunch, så landade jag på beachen…

…som bjöd på den här utsikten. 

 L.o.v.e. smoothies.

Ön gav faktiskt lite Ibiza feelings…det var väldigt mycket unga människor och Phi Phi var väldigt mycket mer “hippie”  än Phuket. 

Chill out…

Vi svenskar känner oss alltid välkomna 😉

Efter middagen på kvällen överraskade J mig med att hon a.b.s.o.l.u.t. ville gå och ta fiskmassage. Alltså jag trodde knappt mina öron för vi hade varit inom där på väg hem från beachen och då tyckte vi att det såg SÅ äckligt ut (vi har sett det förr alltså, och varje gång tycker vi att det ser lika äckligt ut) men plötsligt så bara bestämde hon sig och gissa om hon skrattade då fiskarna satte igång att äta på hennes fötter 😉 

Det fanns inte lika mycket för fiskarna att mumsa i sig på J´s fötter som på andras…

Sen avslutade vi dagen med att gå på fireshow på en riktigt fräsch bar precis vid havet. 

Lägg Carlito´s bar på minnet om du ska till Phi Phi.

Dag. 2 då vi kom ner till beachen var det helt galet lågt vatten så det gick faktiskt inte alls att bada.

Men det spelade ju inte mig så stor roll för jag ligger ju helst i en solstol 😉

Fast just den här dagen var det så v.a.r.m.t. att vi till slut var tvungna att gå upp och svalka av oss i poolen på hotellet. Puh…!

Sen avslutade jag resan med en liten shoppingtur. Det var sååå mysiga gator / gränder med butiker och i den här hittade jag både en ny favorit hatt + ett riktigt fint halsband. 

Det finns inte en enda bil på Phi Phi, istället cyklar de + drar på sånna här stora kärror med varor.  Charmigt! 

Båten gick tillbaka runt kl.14 och då njöt vi ett par timmar på soldäck igen innan vi ankom Phuket.

 

Jag hade ganska höga förväntningar på Phi Phi. Trodde att det var mer öde / exotiskt och kritvita stränder… Men så var det inte. Det var mycket mer busy busy vid hamnen då vi ankom ön och beachen som vi hängde på var fin, absolut!, men kanske inte riktigt så fin som jag tänkt mig…  Men då är jag i och för sig ganska kräsen 😉

Har du varit på Phi Phi? What you think?

Kategori: Allmänt | 6 Comments

6 responses to “HÄNG MED MIG TILL PHI PHI.”

  1. Lena says:

    Varit två gånger på Phi Phi. En gång före Tsumamin, en gång efter … en bra bit av stranden har liksom försvunnit efter tsunamin. Tycker det är alltför exploaterat, tyvärr 🙁 galet mycket folk på Maya Bay som åker dit över några timmar bara. Men vilken underbar strand där är… som att vandra i mjöl. Efter två gånger känner jag dock att jag är nöjd, glad att jag varit där 🙂

    • gizmolina says:

      Förstår att det var stor skillnad före / efter…. Och när du en gång upplevt ett ställe som det “ska” vara så blir det ju aldrig helt detsamma nästa gång… Jag åker gärna tillbaka till Phi Phi men då testar jag nog en annan beach den gången. Njut din kväll ! Kram ! 🙂

  2. Ditte says:

    Jag har varit på Phi Phi några gånger men för 15-20 år sedan och då var det verkligen genuint. Nu kan det kvitta för in del…. Jag gillar inte all business som blivit och att ligga på en strand som en packad sill i en sillburk. Då finns det ju bättre öar som fortfarande är mer genuina…
    Men roligt för er att ha varit där och då behöver du inte längre grunna på hur det är. Nu vet du….
    Men mysigt med en avstickare från Phuket ändå.

    • gizmolina says:

      Vet du, det var helt ö.d.e. / tomt på den beachen där vi låg. Inte en människa i sikte ! Ja, du ser ju kanske det på bilderna ? tror kanske alla unga låg och sov på dagarna och festade på nätterna? Så nej, trängas behövde vi då verkligen inte göra så det var skönt! Men nu var vi ju där i april, då charterbolagen slutat att flyga skandinavier ner till Thailand… Kan tänka mig att det var genuint och fint där för 15-20 år sen. Var själv till Phuket för 1:a gången -94 så vet vad du menar 😉 Njut kvällen! Kram!

  3. Bina says:

    Jag har hört att Koh Lanta ska vara lugn och mysigt. T ex finns det inga bilar på ön.

  4. Sofia says:

    Jag var där en gång för en sådär 15 år sedan och idag när regnet öser ner över Berlin skulle jag gärna åka tillbaka…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *